Julig Morotskaka!

Igår kunde jag inte hålla mig! Ville så gärna baka något juligt så jag letade fram på nätet ett riktigt smaskigt recept på en "Julig morotskaka". Hela lägenheten doftade faktiskt pepparkakor när den stod i ugnen, då mådde jag riktigt bra inombords hihi :) Rekomenderar den verkligen!

JULIG MOROTSKAKA
100 gr smör (eller margarin)
2,5 dl farinsocker
2 ägg
1,5 dl turkisk yoghurt (alt. gräddfil eller filmjölk)
2 – 3 morötter (beroende på hur stora de är)
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk mald kryddnejlika
1 tsk mald ingefära
1 tsk bikarbonat


Smörj och bröa en 1,5 liters form. Rör rumsvarmt smör och farinsocker poröst. Tillsätt ett ägg i sänder under omrörning. Rör ner yoghurten och de skalade och rivna morötterna. Tillsätt slutligen mjölet blandat med kryddor och bikarbonat.

Grädda kakan i 175˚C i nedre delen av ugnen i 50–60 min.

(Farinsockret kan bytas ut mot 2 dl strösocker och bikarbonaten mot 2 tsk bakpulver, men kakan får då en ljusare färg och en annan smak).

Glasyr
50 gr rumsvarmt smör
100 gr philadelphiaost
2 dl florsocker
1 msk pressad citron


Blanda alla ingredienser till glasyren och rör till en jämn smet. Bred ut den över den kallnande kakan.

Dekorera med rivet skal av ca ½ citron. För en syrligare glasyr kan man dubbla mängden pressad citron.

Förvara den färdiga kakan svalt.


(Receptet hittade jag på: http://mayolika.blogspot.se/2010/11/julig-morotskaka.html)

Kommentarer
Maries strålande jul säger:

Hejsan, vad kul att hitta till din blog. Väldigt fina foton du har, fotot på julgranen och Grinchen menyn får mig att längta efter uppesittarkväll!

Svar: Detsamma! :) Tack så mycket, gillar att fota, man får dessutom passa på när man gjort det julfint hemma :PJuliga uppesittarkvällar är bäst! En rad med julfilmer, julpyssel och självklart något juligt att äta eller dricka :) hihi
Elin

2012-10-08 | 16:10:05
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Emelie - Emelies Christmas säger:

ÅÅHH så gott!

Svar: Hihi, ja den smakade supergott! Du borde testa den, enkel att baka :)
Elin

2012-10-08 | 18:07:41
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se
Tomtenissan säger:

Den där så god ut...känns som ett måste att prova.

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra! :) Inte särskilt svår att göra heller :)
Elin

2012-10-14 | 13:32:52
Bloggadress: http://tomtenissansjul.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback