Baka vörtbröd

Idag ska jag ta och baka årets först julbröd :)
Men som jag nämnt tidigare försöker jag äta något nyttigare, så ska därför ge mig på ett nyttigare
recept på vörtbröd, och hoppas på det bästa!

Jag tror säkert att det godaste ändå är det mest onyttiga tyvärr, blir inte detta gott får jag ta och baka det onyttiga ändå, fast närmare jul isf. Jag har så svårt att låta bli att äta när något är så himla gott!
Det var ju förra julen jag gick upp som mest, att äta vörtbröd, pepparkakor, lussebullar av den onyttiga sorten nästan varje dag under en tid är väl knappast det bästa.

Sedan i januari har jag gått ner 10 kg och vill därför inte sumpa det genom att äta massa onyttigt, utan därför äta det mer nyttigare, även om det inte är lika gott som det vanliga, men det är det värt.

Detta vörtbröd jag tänkt baka är alltså inte helt nyttigt, utan nyttigare är vanligt, knappt något sorts mjöl som är bra egentligen, helst hade jag velat testa att baka med proteinpulver, men har inte köpt hem sådant pulver än, men när jag gjort det kommer jag försöka mig på ännu nyttigare bröd.

Hur resultatet blir får ni se när bröden är färdiga! :)

Här är receptet:

2 limpor

  • 25 g rapsolja, ca 0,25 dl
  • 2 msk krossat linfrö
  • 1 dl flytande honung
  • 1/2 dl hackad mandel eller russin
  • 3 1/2 dl vatten
  • 50 g jäst
  • 8 dl dinkelmjöl
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 påse vörtmix (Finns i kryddhyllan)
  • lite rapsolja till de två limpformarna
Börja med att sätta ugnen på 180 grader.
Blanda olja, honung och vatten i en kastrull. Värm försiktigt på låg värme till ca 37 grader eller fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och häll sedan vätskan över samtidigt som du rör ut jästen försiktigt.
Tillsätt vörtmixen, linfrön och mandel eller russin under omrörning och, till sist, allt mjöl lite i taget.
Använd händerna och blanda tills du fått en jämn smet.
När man bakar på dinkel blir degen kladdig. Det ska den vara. Det ger ett saftigt bröd. Tillsätt inte mer mjöl än receptet anger.
Låt degen/smeten jäsa ca 30 minuter, i bunken, på spisen med en bakduk över sig. Arbeta sedan ihop degen snabbt med händerna. Pudra med lite mjöl runt om så att du kan hantera den. Forma till två limpor och fördela degen i två smorda limpformar.
Låt jäsa ytterligare 30 minuter.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 40-45 minuter.
Låt svalna på galler. Skiva och ät som nybakt eller frys in.


Receptet och bild är kopierat från: http://www.nlife.se/brod/julens-nyttigaste-vortbrod/


Kommentarer
Amandas jul säger:

Grattis till viktnedgången! Bra jobbat :) Hoppas brödet blir gott!

Svar: Tack :) Jag var väl inte direkt överviktig, vägde 67 från början och ligger nu på 57, (ska väga mig igen imorgon, gör det varannan vecka), så får se hur det ser ut då.
Och brödet blev smaskens! :P Blir nytt inlägg om de nu strax.
Elin

2013-11-10 | 17:10:32
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback