Rönnbär och Kottar!

Idag blir en fixar och pysseldag, mysigt! :)
Jag var igår ute och plockade rönnbör inför höst-/julpyssel,
de ligger just nu i vatten sedan igår men ska snart träs på tråd inför torkning.

Träden börjar äntligen få sina vackra färger de får på hösten, men det blir finare när det är höstfärger på resterande träd och buskar, det är ju så, så fint då! :)
 






Tre kassar med kottar plockade jag för några månader sedan i min mormor och morfars trädgård, både från marken och träden, och så lät jag de ligga och torka nere i källaren och slå ut, plus att få bort alla kryp som säkert funnit i dem, så nu har jag en hel kartong full med kottar, hehe! :D

Jag har påbörjat en julkrans, och hoppas hinna med att pyssla lite mer med den ikväll. Det färdiga resultatet av den dyker upp så fort den är färdig! :)



Detta är dock inte lika juligt men får ändå visa det som ska bli mitt nya nattduksbord, borrade ihop detta igår kväll, idag ska det slipas på spackel, målas och lackas! Och så ska det även bli en lucka på och sedan ska den skruvas upp på väggen bredvid sängen när den torkat färdigt om några dagar :)

 



Kommentarer
Kirsi säger:

Vilka fina höstbilder

Svar: Tack! :)
Elin

2013-09-08 | 07:05:49
Liie säger:

Kottar är så fint! Jag plockade en 15 stycken förra året och visste inte riktigt hur jag skulle rengöra dem så jag kokade dem, och jäklar var kryp det var i kröp ut och upp på den lilla bit kotte som fortfarande var ovanför vattenytan! Sen körde jag in dem i ugnen så de torkade snabbt och sprack upp :)

Svar: Åf fy då! Nä insekterna kan gärna få stanna på utsidan! ;P Jag hoppas att de nästan alla som var i mina kottar försvann efter ett par månaders torkning.. Jag kunde bara se en tvestjärt och två pyttesmå rackare som tur var iaf.
Smart att koka och in i ugnen, det ska jag lägga på minnet! :)
Elin

2013-09-08 | 22:53:41
Bloggadress: http://heyli.blogg.se/
Maries strålande jul säger:

Kransen blir säkert jättefin! Visst kan det finnas en massa småkryp i kottar, minns en gång när jag fick med mig hundratals med tvestjärtar, snacka om panik!

Svar: Vi får hoppas på det! :)
Haha åh nej fy då! Jag förstår dig, hade ju varit fruktansvärt att få in en massa tvestjärtar i hemmet, usch usch!
Elin

2013-09-14 | 22:18:25
Bloggadress: http://julen.gladers.net
Liie säger:

Ja torkade du så länge så hann dom nog krypa iväg :) Det luktar inte gott när man kokar kottar, men tror det kan vara värt det. Fast nu hade jag ju bara 15 stycken också, inte en hel kartong ;)

2013-09-18 | 01:34:00
Bloggadress: http://heyli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback