Julig Morotskaka

I tisdags bakade jag en smarrig Julig Morotskaka, min pappa fyllde nämligen år, så jag hade honom och bror min på besök, och självklart vill jag ju föra över lite julkänsla till dem också :P

Här kommer receptet också, men tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag hittade det.




Receptet jag använde mig av:

100 gr smör (eller margarin)
2,5 dl farinsocker
2 ägg
1,5 dl turkisk yoghurt (alt. gräddfil eller filmjölk)
2 – 3 morötter (beroende på hur stora de är)
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk mald kryddnejlika
1 tsk mald ingefära
1 tsk bikarbonat

Smörj och bröa en 1,5 liters form. Rör rumsvarmt smör och farinsocker poröst. Tillsätt ett ägg i sänder under omrörning. Rör ner yoghurten och de skalade och rivna morötterna.
Tillsätt slutligen mjölet blandat med kryddor och bikarbonat.

Grädda kakan i 175˚C i nedre delen av ugnen i 50–60 min.

Glasyr
50 gr rumsvarmt smör
100 gr philadelphiaost
2 dl florsocker
1 msk pressad citron


Blanda alla ingredienser till glasyren och rör till en jämn smet. Bred ut den över den kallnande kakan.

Dekorera med rivet skal av ca ½ citron. För en syrligare glasyr kan man dubbla mängden pressad citron.

Förvara den färdiga kakan svalt.




Kommentarer
Anna säger:

Gud så gott! Vad sugen jag blev. Vilket recept använder du dig av?

Svar: Så, nu har jag lagt till receptet i inlägget, kika där! :D Och du bör absolut testa det :)
Elin

2012-11-16 | 19:35:12
Bloggadress: http://julstralandejul.blogspot.com
Anna säger:

Åh, tack! Vad bra. :D

Svar: :D
Elin

2012-11-16 | 21:14:08
Bloggadress: http://julstralandejul.blogspot.com
Kamilla säger:

Men oooh vad smarrigt det såg ut!!
Måste absolut testa :)

Svar: :D Ja det tycker jag absolut att du ska göra :)
Elin

2012-11-17 | 16:10:38
Bloggadress: http://sotjul.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback